
Waarmee kan ik helpen? Vragen staat vrij!





Diensten
Projectmanagement
Net als het begrip "management" is projectmanagement een containerbegrip. Er is nogal verschil tussen bouwprojecten die resulteren in een nieuwe woonwijk en verbeterprojecten die moeten leiden tot een andere manier van werken, andere nuances in de werkcultuur, intensievere samenwerking of een nieuw werkproces. Ik richt mij op dit tweede soort. Veranderingen in organisaties in het onderwijs, de overheid en zakelijke dienstverlening. Ik beoog de resultaten altijd zo achter te laten, dat de "staande" organisatie er zelf verder mee kan. Al of niet met periodieke coaching voor het team, het management of andere medewerkers.
Ik werk graag in situaties als (vereenvoudigd gezien) de volgende:
- Het vinden van stageplaatsen en het registreren van stages in het hoger onderwijs verloopt moeizaam. Het is een incomplete en ontoegankelijke papierwinkel, de samenwerking met de stagescholen is problematisch, die tussen het onderwijs en het ondersteunende bureau ook.
- Een opleiding scoort slecht bij de studenten. De doorstroom van studenten blijft achter. Management en medewerkers doen ieder op hun eigen wijze hun best. Alle trucs op het gebied van kwaliteitsmanagement zijn al toegepast. Er zijn meer rapportages dan je lezen wilt.
- Er is budget om een aantal projecten door te voeren. Hoe komen wij aan relevante ideeën, welke gaan wij kiezen en hoe organiseren wij het geheel, met zoveel mogelijk inzet van onze eigen medewerkers.
- Het ledental van onze vereniging loopt terug, wij hebben al van alles geprobeerd. Hoe worden wij als vereniging interessant en gaan wij weer groeien?
- Mijn klanten (studenten, opdrachtgevers, collegae) klagen over de helpdesk. Het duurt lang tot problemen zijn opgelost. "Ze" begrijpen er niet van. Je hoort niets terug.
- Wij gaan nieuwe voorzieningen realiseren. Wij willen de gebruikers van nu graag betrekken, maar ze willen allemaal iets anders. Wat gaan wij doen?
- Er moet een efficiency slag worden doorgevoerd, teams werken niet optimaal samen, er heerst een wij versus zij cultuur, er is wat dubbel werk, medewerkers vertrouwen de digitale systemen niet en houden zelf van alles bij en meer van die dingen. Hoe verder?
Interimmanagement
Ik heb in verscheidene sectoren en organisaties gewerkt, in verschillende posities. Met die achtergrond bied ik mijn diensten als interimmanager aan. Daarbij denk ik onder andere aan de volgende rollen:
- Verandermanager
- Manager dienstencentrum
- Onderwijsmanager
- Facilitair manager
- Account- relatiemanager
- (Afdelings-) Manager in het onderwijs, de zorg, de overheid, bij een dienstverlener, etc.
- Programmamanager
Coachen
Het coachen van professionals, managers of andere medewerkers is een kernactiviteit van Hancock Services, al sinds de oprichting in 2006. Ik bied de coaching als onderdeel van de overige diensten, of separaat. Ik vind het belangrijk, dat medewerkers in de staande organisatie na afloop van een project of interimperiode met een veranderdoelstelling, onafhankelijk verder kunnen. Denk aan coachend leiderschap, persoonlijke ontwikkeling om een andere rol op te pakken of het eigen werk beter (aan) te kunnen of anders aan te pakken. Coachen gaat om het stellen van vragen, juist ook de vragen die een collega doorgaans niet stelt. Ook om motiveren, zelfkennis helpen verkrijgen, het leren zien en begrijpen van de consequenties van het eigen gedrag. En spiegelen, ontregelen, inspireren. Gecoacht worden is niet altijd “leuk”. Dat is het doel ook niet. Technieken en hoe je het wilt noemen zijn daarbij ondergeschikt. In alle gevallen is de professionaliteit van de coach essentieel. De coaching richt zich op de werksituatie, maar de gecoachte medewerker laat vaak meer van zichzelf en het privéleven zien dan je van tevoren zou verwachten. Dat is goed. De werkende mens is niet iemand anders dan de privépersoon. Ieder mens heeft verschillende kanten. Delen van identiteit. Enkele onderwerpen om in een coachingstraject aan te werken zijn vaardigheden, talent, ambitie, motivatie, overtuiging, doel, stijl, communicatie, identiteit, (zelf)ervaring. Coachen kan (daarnaast) gaan over zeer concrete zaken. Hoe deel ik mijn dag in, hoe geeft ik leiding, hoe ben ik effectief, begrijp ik hoe anderen mij en mijn gedrag zien. En waarom bereik ik mijn doelen niet. Hoe kom ik af van mijn onwenselijke gewoontes? En meer….
.
Faciliteren
Het bij elkaar krijgen van mensen en de interactie tussen die mensen vraagt een doel, organisatie, begeleiding en regie. Graag faciliteer ik uw bijeenkomsten. Ik denk dan aan:
- Het voorzitten van een (serie) vergadering(en).
- Het leiden van inventariserende of meningvormende workshops.
- Dagvoorzitter bij een congres, ledenvergadering, serie presentaties.
- Het begeleiden van een managementteam, teamvergadering, overleg (deels coachende rol).
Trainen
In het kader van de ontwikkeling van een organisatie (-onderdeel) of een dienst kan het zinvol zijn het toeval een handje te helpen en medewerkers te trainen. Dat kun je uitbesteden aan een trainingbureau, maar je kunt ook overwegen om met elkaar op de eigen situatie afgestemd aan de slag te gaan. Ik kan samen met uw eigen professionals / medewerkers trainingen ontwikkelen en begeleiden. Of ik kan zelf een training opzetten en verzorgen. Ik denk onder andere aan de volgende mogelijkheden:
- Medewerkers helpen het contact met klanten beter te laten verlopen, zonder kunstmatige scripts.
- Medewerkers de ledenwerving van uw vereniging succesvoller uit laten voeren.
- De presentatievaardigheden van uw medewerkers verbeteren.
- De gespreksvaardigheden van uw medewerkers verbeteren.